ד"ר קירה רדינסקי - האדם שיחיה 200 שנה כבר נולד

$(function(){setImageBanner('d78260e9-1009-4d6c-b0bf-6cc4e3079b97','/dyncontent/2024/3/21/79c4fc7d-daf2-4d30-9381-e64313eaf03f.gif',17653,'די אוון אייטם כתבה ',525,78,false,50408,'Image','');})

 פרופ' אריאל רבל, בספרו החדש - "רפואת העתיד" והגאונה ד"ר קירה רדינסקי - מבטיחים לנו חיים ארוכים עוד בימנו והם אומרים -
לפני 200 שנה, להגיע לגיל 100 לא יהיה דבר חריג במיוחד, היום מדברים על כך שילדים שנולדים כיום יוכלו להגיע לגיל 200.

הסיכוי שלנו להגיע ליום ההולדת הבא הולך ומשתפר כל הזמן. הדברים שעוד יכולים לפגוע בנו זה למשל תאונות - אבל כשהמכוניות האוטונומיות ייכנסו לשימוש הן יפחיתו את המצב הזה באופן משמעותי, התמותה והתחלואה והפציעות עקב תאונות יופחתו.

גם כשהאנושות פוגשת וירוס לא מוכר, שאנחנו לא יודעים מה לעשות איתו - כעבור שנה כמעט כל האנושות מצליחה להגיע לחיסון.

אנשים כמו ביל גייטס ממגרים מחלות כמו פוליו. אז אנחנו יודעים לפתח חיסונים, למזער תאונות, למגר מחלות ולאבחן גידולים.

אנחנו עוד נאחל אחד לשני 'עד 220 שנה.

ד״ר קירה רדינסקי - מתוך יוטיוב

ד"ר קירה רדינסקי (35) הספיקה ללמוד בטכניון בגיל 15, לגמור דוקטורט במדעי המחשב בגיל 26, למכור את הסטארט־אפ הראשון שלה לאי־ביי, להדליק משואה לתפארת מדינת ישראל לפני גיל 30, ולהוכיח שמערכת הביג־דאטה שפיתחה עם מיקרוסופט, מיד אחרי הדוקטורט - ושאמורה לחזות אירועים ומגמות עתידיים על סמך דפוסים היסטוריים - מסוגלת לנבא, למשל, התפרצות כולירה בקובה, התפרצות נגיף אבולה בזאיר, ומי עשוי לנסות לבצע פיגוע־יחיד בישראל.

בימים אלה היא מובילה את "דיאגנוסטיק רובוטיקס", סטארט־אפ שמפתח בינה מלאכותית שמבקשת לחזות מראש מצבים רפואיים - להבין עבור כל בן אדם, מתוך הביקורים ההיסטוריים שלו אצל רופאים, האם הוא מידרדר קלינית, ולאתר לך את הבעיה לפני שהיא מופיעה. אנחנו עוברים על עשרות־מיליוני אנשים ומתריעים למשל על הדיכאונות שלהם שבדרך, על מחלות לב שבדרך, והרצון הוא לתת לרופא מערכת דיגיטלית שתאפשר לו להרים לך טלפון לפני שאתה מידרדר או מגיע אליו מיוזמתך.

לטענתה, האדם שיחיה 200 שנה כבר נולד. אנשים מתים בסוף מאיזה מנגנון שלא עובד, ולכן היא אומרת – "בואו  ניתן למערכות בינה מלאכותית להסתכל על כל המידע שיש, לחשוב על היפותזות שיש להן סיכוי להצליח, ואז אני אבדוק רק איזו מהן עובדת. הצעד הבא של האנושות יהיה להביס הרבה מאוד ממחלות ההזדקנות, וגם לשמר את מקום המגורים שלנו, כי גם אם קלינית נוכל לחיות לנצח.

גם פרופ' אריאל רבל, גינקולוג המתמחה בפריון, מספר בספרו החדש - "רפואת העתיד",  על טכנולוגיות שיביאו לשינויים מרחיקי לכת בעתיד.

הספר עוסק בשורה של טכנולוגיות רפואיות בתחומים שונים - גנטיקה, פריון, למידה וזיכרון, תאי גזע, המוח ואפילו הלב. לא מדובר רק בהליכים ניסיוניים או חדשניים במיוחד - חלק מהפיתוחים מיושמים כבר עכשיו באופן רחב בעולם הרפואה, אך הידע הציבורי הכללי לגביהם נותר עמום.

פרופ' אריאל רבל(צילום: יח"צ)

לצד הסברים על הליכים רפואיים כמעט שגורים, דוגמת אבחון גנטי טרום השרשה (PGT) בהפריה חוץ-גופית, שנועד לסמן ולחסל מחלות גנטיות בעוברים, מוזכרים גם פיתוחים והליכים חדשניים יותר: קסדת סימולציה לטיפול בדיכאון, תפקידם של רובוטים בתוך חדר הניתוח, הליכים של הנדסה גנטית בבני אדם ואפילו ביו-האקינג - הטמעה של טכנולוגיות אל תוך גוף האדם, הרחבת הגבולות והנגשה של הביולוגיה בשיטת "עשו זאת בעצמכם".

מדובר למשל על אנשים שמשתילים לעצמם שבבי RFID שהם מעין תגי זיהוי דיגיטליים מתחת לעור, או מעין מיקרו-מגנטים להגברת החישה.

תנועת הביו-האקינג מתפתחת בעולם תחת מה שנקרא טראנס-הומניזם - גישה פילוסופית-טכנולוגית שלפיה השלב האבולוציוני הבא בהתפתחות המין האנושי יהיה (ובעצם הינו כבר עכשיו) מבוסס טכנולוגיה.

התנועה הטראנס-הומניסטית מחבקת פיתוחים טכנולוגיים שנועדו להארכה ולשיפור של חיי אדם, ומבחינה תיאורטית גם עד חיי נצח.

בעתיד הלא רחוק, ובמובנים מסוימים כבר עכשיו אפשר לראות ניצנים של הדבר הזה, כולנו נשלב אל תוך הפיזיולוגיה שלנו גם שדרוגים טכנולוגיים.

צבר הפיתוחים הטכנולוגיים המוזכרים בספרו של פרופ' רבל רומזים שאנחנו בעצם כבר שם: בכל רגע נתון אנחנו יודעים הרבה יותר מאי-פעם על דרכי הפעולה של הגוף, ועסוקים בשיפור מתמיד.

מעבדות מיוחדות עוסקות באופן ספציפי בהארכת חיי אדם (Longevity). סטארט-אפים בתחום הבריאות, התרופות והרפואה המותאמת אישית סוחפים אחריהם כסף גדול והתעניינות רבה. וכן, אפשר גם להגיד מילה על נגיף הקורונה, שכנגדו נמצא חיסון אפקטיבי בפרק זמן קצר במיוחד.

באמנה הטראנס-הומניסטית, שמובאת גם בספר של פרופ' רבל כנקודת ייחוס, מגדירה התנועה כמה עקרונות בסיסיים: "אנו מחפשים צמיחה אישית מעבר למגבלות הביולוגיות שלנו"; "האנושות תשתנה באופן קיצוני על ידי הטכנולוגיה בעתיד"; ולבסוף "אנו צופים את ההיתכנות של עיצוב מחדש של המצב האנושי, כולל נושאים כגון ההזדקנות שכיום היא בלתי נמנעת, מגבלות של השכל, מחלות נפש, סבל והסתגרותנו בכדור הארץ".

להחיות גופה?

חברת אלקור, שבסיסה ממוקם בסקוטסדייל שבאריזונה, ארה"ב, משווקת את עצמה כמובילה עולמית בתחום הקריוניקה – תהליך הקפאת גופה לאחר המוות. במידה והטכנולוגיה אכן תתאפשר, החברה מסבירה כי על פי ההערכות יש להקפיא את הגופה בחנקן נוזלי לאחר המוות הטבעי, בתקווה שיהיה אפשר בעתיד להחיות אותה מחדש.

על פי הדיווח של אתר Daily Star, שימור גופה מלאה באלקור עומד על כ-200 אלף דולר, לא כולל עלות שנתית על סך של 705 דולר לאחר המוות. במידה והמת הלך לעולמו בעקבות מחלה נוירולוגית, ישנה אפשרות להקפיא רק את המוח בסכום של 80 אלף דולר.

עם זאת, מנכ"ל החברה, מקס מור, הסביר כי ההליך עשוי להיות זול יותר מהמתואר. לדבריו, כל אדם ששילם במהלך חייו על ביטוח חיים יכול לחסוך את העלויות הגבוהות ולשלם רק תשלום סטנדרטי עבור הביטוח בכל חודש.

מדע בדיוני או מציאות?

"לרוב המכריע של בני האדם הפרויקט הוא די משתלם. אם אתם יכולים להרשות לעצמם לצאת לשתות קפה בכל יום תוכלו גם להרשות לעצמם את התהליך ולחיות חיי נצח", הסביר מור.

"לפני 50 שנה כשהלב הפסיק לפעום ידענו להגיד שהאדם מת ולא ישוב יותר. היום אנחנו מבינים שהכל תלוי בהתפתחות הטכנולוגיה וכדי לשמור את האופציה לקום לתחייה בעתיד אנו מעדיפים להקפיא את הגופה ולקוות שהזמן יביא את המכשור הנכון להחזיר את האנשים האלה לחיים שגרתיים", נמסר ממנכ"ל החברה.  

אז האם נפסיק לאחרל אחד לשני את ברכת - "עד 120?" אין לנו אלא להמתין ולקוות שאנחנו נהיה חלק מפריצת הדרך שאמורה להגיע בקרוב (השאלה עד כמה קרוב?)

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה