בית המשפט נתן צו האוסר על סניפי "סיטי מרקט" בשכונת גולדה לפעול בשבת - אלפי תושבים נערכים להיאבק על שמירת הסטטוס קוו בגדרה

$(function(){ScheduleRotate([[function() {setImageBanner('57a06187-6ad0-4ed6-b50a-aa8aebe73f66','/dyncontent/2024/5/13/04664638-cd72-45fa-b246-8d06d899fed0.jpg',17880,'מכללה למנהל אייטם כתבה ',525,78,true,50379,'Image','');},15],[function() {setImageBanner('57a06187-6ad0-4ed6-b50a-aa8aebe73f66','/dyncontent/2024/3/21/79c4fc7d-daf2-4d30-9381-e64313eaf03f.gif',17653,'די אוון אייטם כתבה ',525,78,true,50379,'Image','');},15],[function() {setImageBanner('57a06187-6ad0-4ed6-b50a-aa8aebe73f66','/dyncontent/2024/5/2/8beb9882-e503-4622-a0b8-5e6da7df53d9.gif',17838,'סמי שמעון אייטם כתבה ',525,78,true,50379,'Image','');},15]]);})

המועצה המקומית גדרה פנתה לבית המשפט בבקשה לאסור על רשת המרכולים הארצית "סיטי מרקט" שסניפיה בשכונת גולדה פתוחים בשבת, להמשיך לפעול בימי המנוחה. לאחרונה התקבלה החלטת בית המשפט לפיה: "ניתן בזאת צו לסגירת שני בתי העסק בימי המנוחה נשוא הבקשה דכאן, אשר ייכנס לתוקף מיום 1/5/2023". תושבי השכונה אינם מסכימים עם החלטת בית המשפט ובפרט את התנהלות המועצה וטוענים לאכיפה דתית והפרת הסטטוס קוו הקיים בשכונה

"מודוס ויוונדי" (מלטינית: Modus Vivendi) ובתרגום חופשי "חיה ותן לחיות".

לא רק אימרה ידועה אלא גם שמה של קבוצה שקמה עוד בטרם אכלוסה של שכונת גולדה ולאחר גידול מואץ בימים האחרונים מונה כבר קרוב לאלף חברים. מטרת הקבוצה המוצהרת היא : "שמירה על הסטטוס קוו החילוני/דתי בגדרה".

נראה כי לאחרונה סערה רודפת סערה את המושבה המנומנת. כרגע על הפרק: צו סגירה שנתן בית משפט השלום ברחובות, המורה על סגירת 2 סניפי "סיטימרקט" בימי המנוחה, סניפים אשר פועלים מספר חודשים במתכונת של 24/7.

המועצה המקומית גדרה עתרה בחודש 10/2022 לבית משפט השלום ברחובות, עת הגישה "בקשה למתן צו סגירת בתי עסק בימי המנוחה על פי סעיף 264א לפקודת העיריות". 

המועצה ביקשה מבית המשפט להורות על סגירתם של 2 בית עסק שפועלים ברחובות דרך האילנות וצאלה, לרווחת תושבי המושבה ושכונת גולדה בפרט.

כך נרשם בבקשה:

"בית המשפט הנכבד מתבקש, לעשות שימוש בסמכותו ולהורות למשיבים בצו על איסור פתיחת שני מרכולים אותם הם מפעילים בימי המנוחה".

המועצה תמכה את בקשתה, בין היתר, בתלונות של תושבים המתגוררים בסמוך למרכולים, אשר פנו למועצה והלינו על פתיחת העסקים ביום המנוחה, בניגוד לדין, מה שמהווה עבורם מטרד ממשי.

מנגד טענו בעלי העסק, כי מדובר באכיפה בררנית מצד המועצה, היות וקיימים עסקים אחרים הפעילים בשבת ברחבי מועצה זה זמן רב: סופרמרקט ברחוב הרצל, קיוסק במרכז גוזלן, ובסה"כ כ-7 עסקים - מעבר לעסקים אשר עתידים להיפתח.

בקשת המועצה שהוגשה לבית המשפט

בקשה המועצה שהוגשה לבית המשפט

בקשת המועצה שהוגשה לבית המשפט

בקשת המועצה שהוגשה לבית המשפט

בקשת המועצה שהוגשה לבית המשפט

בקשת המועצה שהוגשה לבית המשפט

בקשת המועצה שהוגשה לבית המשפט

בקשת המועצה שהוגשה לבית המשפט

בקשת המועצה שהוגשה לבית המשפט

בחודש 12/2022 התנהל דיון בבית משפט השלום ברחובות, בפני כבוד השופטת לימור חלד-רון, זאת לאחר שהצדדים לא הצליחו להגיע להסכמות ביניהם.

מתוך עדותו של בעל העסק בבית המשפט:

"..עברתי לעיר לדרך האילנות וזה לא בני ברק כאן, יש מקומות שידענו שבני ברק לא להתקרב לפתוח בשבת, ואפילו בירושלים יש אזורים שפתוחים בשבת, אבל גדרה זה מועצה שמפעיהל מספר רב של עסקים בשבת, עכשיו לספר שחנויות נוחות זה בתחנת דלק זה בדיחה. באנו להפעיל את העסק אלפי דיירים מרוצים באים אלינו נותנים להם מענה לסימילק, לטיטולים ועוד ואיזה כיף ואומרים הלוואי שיהיה פתוח גם בית קפה בשבת, אבל מה לעשות יש לחץ אדיר של הרב של בית חב"ד ואני חילוני גמור, והגעתי לעיר חילונית, אין תלונות על רעש, מדובר במספר אנשים מסורתיים שמפריע להם שאני פתוח בשבת." 

לאחר דיון שהתקיים מחוץ לפרוטוקול, הגיעו הצדדים להסכמה שקיבלה תוקף החלטה לפיה: "יינתן צו נדחה שייכנס לתוקף ביום 1/5/2023 ביחס לשני העסקים נשוא הבקשה, לפיו הם לא יפעלו בימי המנוחה".

מתוך פרוטוקול הדיון

מתוך פרוטוקול הדיון

מתוך פרוטוקול הדיון

שוחחנו עם עידן טיטלבוים, בעלי הסניפים ועם יוסי שוורץ בעלי הרשת:

אנחנו רשת שמונה כיום 68 סופרים ברחבי הארץ כאשר רובם המוחלט עובד במתכונת 24/7. במקומות מעטים שיש בהם אוכלוסייה דתית וכל העסקים באזור סוגרים בשבת אנחנו פועלים במתכונת 24/6. כשפתחנו את הסופרים שלנו בגדרה לא נאמר לנו מעולם שיש פה שכונה בעלת אופי דתי כפי שטען יואל גמליאל ראש המועצה בבקשה שהגיש לבית המשפט. עבדנו בשבתות במשך תקופה של כ- 5 חודשים ולא הייתה כלל אכיפה כפי שלא נעשתה עד היום אכיפה כלפי עסקים אחרים שגם פעילים בשבת. אחרי תקופה של 5 חודשים הגיעו 13 מיילים לראש המועצה מתושבי השכונה שומרי מסורת (מכתבים אלו צורפו לבקשה שהוגשה לבית המשפט) שמביעים את זעמם ופגיעתם של אותם 13 תושבים מעצם העובדה שעסק בקרבת מגוריהם פוגע בהם ובאמונתם וקדושת השבת ומבקשים ממנו לעשות הכל על מנת לסגור אותנו בשבת. במקביל אנשים דתיים שלחו הודעות בקבוצות הוואצאפ השונות שלא לקנות בסיטי מרקט בעקבות הפתיחה בשבת. יואל גמליאל דאג לשלוח באותה שבת שקיבל את הפניות מאותם תושבים דתיים בעלי אינטרס פקחים והטיל עלינו דוחות כספיים. לאחר חודשיים לערך יואל גמליאל הפעיל את המחלקה המשפטית של המועצה ותבע אותנו. בהליך מזורז תוך חודש ימים נפגשנו בבית המשפט בו נטען שאנחנו עוברים על החוק ומדובר בשכונה בעלת אופי דתי, מה שלא דומה ולא קרוב לאמת. מדובר בשכונה מעורבת במסגרת מחיר למשתכן ומשפרי דיור כאשר ברובה המוחלט חילוניים לצד דתיים. מדובר באכיפה בררנית עקב זה שיש עסקים נוספים בגדרה שעובדים בשבת. השופטת החליטה שניסגור מיידית ונתנה לנו האופציה ל"זמן התארגנות" עד תאריך 1.5.2023".

עידן טיטלבוים מנהל הסניפים ויוסי שוורץ בעלי הרשת

זו אינה הפעם הראשונה שמופנות האשמות כלפי קברניטי המועצה המקומית גדרה בניסיונות להפוך את צביון השכונה המזרחית והצעירה לבעלת מאפיינים דתיים.

להזכיר, קבוצת "חיה ותן לחיות" נפתחה בחודש 05/2019, במטרה למנוע את הקמת  כולל ליטאי במושבה. כעת, לאור החלטת בית המשפט, הצטרפו חברים נוספים רבים למאבק על שמירת הסטטוס קוו בשכונה ובמושבה בפרט.

זו גם אינה הפעם הראשונה שבה נטען לאכיפה בררנית של המועצה בכל הנוגע לבית עסק כזה או אחר, מטעמים כאלה ואחרים, כשמקרה ידוע ומתוקשר מהעת האחרונה הינו משק קירשנר שכידוע פעילותו הועברה לבסוף למושב קידרון.

בריאיון רווי יצרים שהעניק היום (ג') ראש המועצה, יואל גמליאל, ברדיו רשת ב', הגן האחרון על החלטת בית המשפט:

"העסק פועל נגד החוק. בחוק אסור לו לפתוח ביום מנוחה. זה לא קשור לשבתות ודת. הוא פועל נגד החוק. זה לא אישי.. זה לא קשור לדת. זה קשור שיש 200 תושבים שרכשו דירות והם רוצים ביום המנוחה שקט. עם כל הכבוד לעסק, אנחנו דואגים שבגדרה תהיה איכות חיים וזה הסיסמה שלנו. אני למען התושבים".

יוסי שוורץ, הבעלים של רשת "סיטימרקט", השיב בריאיון:

"לגבי ההחלטה זה כמו כדור לרקה, מיידי או ב 1.5. זה הכל תלוי בו. זה שקר. חוקי המדינה אומרים אסור לפתוח בשבת. ראש המועצה היקר מחליט האם לאכוף, כמו ברמת גן, הכהן (כרמל שאמה הכהן - א.א) שהוא אפילו מפעיל תחבורה ציבורית ולא אוכף את עבודת השבת. זו החלטה שלו בלבד. הוא מקדם את האג'נדה שלו לאזור מסורתי. אנחנו לא מפריעים לתושבים. אין מהתושבים תלונה אחת על רעש. כן יש עשרה, 15 תושבים שמפריע להם, מתוך 1,350 תושבים שקנו דירה, יותר מאלף רוצים, אולי 200 לא רוצים".

ככל הנראה על רקע התנהלות זו בבית המשפט וטענות "סיטימרקט", הוחלט במועצה להקשיח מדיניות האכיפה בנוגע לעסקים הפתוחים בשבת ברחבי המועצה, בדרך של הפעלת פקחים ומתן קנסות לעסקים שפיעלו בשבת ללא היתר מתאים. 

נסיים בבדיחה, לא ברור על חשבון מי: מצד אחד, עסקים ייסגרו בשבת כמצוות המועצה לאור צביונה הדתי של השכונה. מצד שני, תפעיל המועצה פקחים שיקנסו את בעלי העסקים ויעבדו בשבת?

מבולבלים? גם אנחנו...

נמשיך לעקוב ולעדכן

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה