הורים לילדים עם צרכים מיוחדים במושבה מתקשים למצוא מסגרת חינוכית לילדיהם

$(function(){ScheduleRotate([[function() {setImageBanner('30f63136-1910-465e-8a49-4a294dffc742','/dyncontent/2024/3/21/79c4fc7d-daf2-4d30-9381-e64313eaf03f.gif',17653,'די אוון אייטם כתבה ',525,78,true,50379,'Image','');},15],[function() {setImageBanner('30f63136-1910-465e-8a49-4a294dffc742','/dyncontent/2024/5/2/8beb9882-e503-4622-a0b8-5e6da7df53d9.gif',17838,'סמי שמעון אייטם כתבה ',525,78,true,50379,'Image','');},15]]);})

האם הסלוגן, המוכר לכל תושב, "גדרה מובילה בחינוך" - נכון? הוא מתנוסס על שלטים במושבה, כמעט תמיד לצד תמונתו של ראש המועצה, אשר מתגאה בסטטיסטיקה. האם הדבר נכון גם לגבי החינוך המיוחד? יצאנו לבדוק.

מערכת

שאול טשרניחובסקי אמר: "חוסנה של חברה נמדד ביחסה לחלשים שבתוכה, שגם לחלשים יהיה "דרור לנפש", ותמיד תהיה "פת לדל". חברה חזקה שומרת על השרשרת ועל הלכידות של כולם, בכך שהיא מחזקת גם את החוליות החלשות".

היום, 1.9.2022, הוא יום חגיגי. שנת הלימודים תשפ"ג נפתחה ללא תקלות בדמות שביתה (באופן חריג לשנים קודמות והצהרותיה של מזכ"לית הסתדרות המורים, יפה בן דוד). אלפי פעוטות, ילדים ובני נוער החלו את שנת הלימודים, בגני הילדים, חטיבות הביניים, התיכונים, כמו גם ילדי כיתות א' בליווי הוריהם שזכו לטקסים מרגשים בבתי הספר.

אבל, היום הזה אינו חגיגי עבור כולם.

"גדרה מובילה בחינוך"? אולי. אך השאלה העומדת על הפרק היא: האם נכון הדבר גם לגבי החינוך המיוחד? במערכת גדרה נט התקבלו פניות מהורים תושבי גדרה והסביבה לילדים עם צרכים מיוחדים אשר לא מצליחים למצוא מסגרת חינוכית לילדיהם לשנת הלימודים תשפ"ג.

במצב דברים זה, נאלצים ההורים שלא לעבוד – בתקופה לא פשוטה של עול כלכלי ויוקר מחייה. בנוסף, ידוע כי ילד – בפרט בחינוך המיוחד – שלא נמצא במסגרת, נמנעת ממנו התפתחות תקינה וסוציאליזציה שחשובה מאוד ונבנית בטווח הגילאים 0-6.

נכון להיום, קיימים בגדרה 2 גני תקשורת ובשעה טובה עתיד להיפתח השנה גן נוסף. אולם, גנים אלו אינם נותנים מענה לילדים הסובלים בעיות התפתחותיות: שיתוק מוחין, תסמונת דאון, שבר גנטי והרשימה עוד ארוכה.

שוחחנו עם תושבת גדרה, אם לילד בעלים צרכים מיוחדים: "בני סובל מגוון בעיות רפואית כמו גם עיכוב התפתחותי ומוכר לביטוח לאומי ברמה של 235%. הטיפול בו כרוך בשעות רבות מדי יום, בעלויות כבירות ותעצומות נפשיות.

פנינו, אבא נוסף לילד עם צרכים מיוחדים ואני למועצה, בנושא היעדר מסגרות חינוכיות בגדרה לילדים הסובלים עיכוב התפתחותי, ולשמחתי נקבעה לבקשתנו פגישה עם ראש המועצה, מר יואל גמליאל.

בפגישתנו, העלנו את המצוקה והצורך בהקמה של גן שיקומי התפתחותי בגדרה. להבנתי, נכון להיום יש בערך עשרה ילדים שזקוקים למסגרת באופן מיידי. בתחילת הפגישה, נטה ראש המועצה שלא לקבל את בקשתנו. המשפט קיבלתי תקציב ממשרד החינוך לפתיחת 6 גנים רגילים קומם אותי, כמו גם הנימוקים שהועלו כי בשנים האחרונות חל גידול משמעותי באוכלוסייה או הכל תלוי בביקוש.

הוברר לנו, כי גישתו של ראש המועצה בשל זה היא כי הצורך האקוטי הוא בפתיחת גני ילדים "רגילים". לא ויתרתי והסברתי שבשנת הלימודים הקודמת, תשפ"ב, הבן שלי התחיל לבד בכיתה ובמהלך השנה הצטרפו ילדים נוספים, סה"כ 10 ילדים בכיתה, מה שיצר כיתה מלאה, ובנוסף יש לא מעט גנים רגילים ואף לא גן שיקומי התפתחותי אחד".

האם הוסיפה: "בשלב זה ביקשתי לבדוק עם עמותת על"ה, המפעילה את המעון השיקומי בחפץ חיים ואת ההוסטל מוריה בגדרה. ראש המועצה העלה נציגה מהעמותה לשיחה במהלכה קיבלנו אור ירוק ותמיכה מלאה מהעמותה, כמעט באופן מיידי.

בשורה התחתונה נמסר לנו כי כל עוד יש מקום – זה אפשרי, אפילו בספטמבר הקרוב".  ראש המועצה הציע מקום בבית ספר 'ניצנים' לחינוך מיוחד. נציגת העמותה אמרה שאם כך פתיחת גן היא אפשרית עוד השנה (ספטמבר 22) ושנותר רק לגייס צוות.

עוד הוסיפה : "לאחר כשלושה שבועות לערך, הצלחתי ליזום שיחה עם מנהלת החינוך המיוחד בגדרה (שבינתיים עברה לתפקיד חדש ואאחל לה בהצלחה). עודכנתי דרכה שהוחלט לפתוח גן תקשורת ללא גן שיקומי. בנוסף, נמסר כי תישקל פתיחת גן שיקומי רק בשנה"ל תשפ"ד, כלומר בעוד שנה (09/2023)".

לסיכום ציינה : "בשלב זה אני וכל יתר ההורים אובדי עצות. יש מספר ילדים בגדרה שסיימו את המעון השנה ובשלב זה עומדים בפני "שוקת שבורה" ונאלצים לשבת בבית. המשמעות היא שאחד ההורים, או שניהם, נאלצים לא לעבוד בתקופה לא פשוטה.

מעבר לכך, הילדים לא יקבלו את הטיפול הנדרש ויהוו נטל על מערכת הבריאות הציבורית. נטל שיכול להיחסך, בעלויות זניחות יחסית, בהתאם לפתרון שהצענו.

עיקר הבעיה נעוצה בעובדה שמדובר בילדים שאין את "מחר" לטפל בהם. טווח הזמן הקריטי לטיפול הוא בגילאי 0-6, ולאחר מכן, יש קושי לשינוי והטבה במצב ואפקטיביות הטיפול יורדת דרסטית".

חשוב לציין כי מבדיקה מול מנהל עמותה אחרת שגם כן מפעילה גנים ומעונות יום לילדים עם צרכים מיוחדים הקושי היחידי בפתיחת מסגרת כזו – הוא מקום. ברגע שיש מקום, אין סיבה שלא תפתח מסגרת כזו.

מדובר במוסד שלא משלמים עליו מיסים, שעמותות וגופים ממשלתיים תומכים בו כלכלית, וכלל הציוד השיקומי רפואי מסובסד ב80% על ידי הביטוח הלאומי".

 

בימים אלו האם והורים נוספים לילדים עם צרכים מיוחדים מגדרה והסביבה וכל רחבי הארץ, כשנכון לרגע זה מדובר במאות הורים, מתאגדים ומקימים ארגון לקידום זכויות.

יחד, הם מקווים, לצבור כוח ולנסות להשפיע על מקבלי ההחלטות שיאשרו לילדים את הטיפול והמעטפת להם הם זקוקים במיידי.

 

נמשיך לעקוב, נעדכן בהתפתחויות ונאחל רפואה שלמה לכל עם ישראל.

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה