שמעון גוילי לוכד הנחשים של גדרה מכין אתכם לקיץ

$(function(){setImageBanner('22a23259-5cfe-4cd3-b303-af95ca03d6fc','/dyncontent/2024/3/21/79c4fc7d-daf2-4d30-9381-e64313eaf03f.gif',17653,'די אוון אייטם כתבה ',525,78,false,50379,'Image','');})

עם התחממות מזג האוויר בימים אלו, מקיצים משנתם הזוחלים ובפרט הנחשים אשר תרים אחר טרף וזיווגים. זה הזמן להיערך לכך בהתאם

בישראל חיים כ- 40 מיני נחשים, רק 9 מהם ארסים. הצפע הארץ ישראלי הוא הנחש הנפוץ ביותר ואחראי כמעט לכל מקרי ההכשה באדם ובחיות מחמד.

עם התחממות מזג אויר, מקיצים הזוחלים והנחשים בפרט משנת החורף הארוכה ויוצאים מהמחילות במטרה למצוא טרף וזיווג. השעות המסוכנות ביותר למפגש שכזה הן שעות הערב המוקדמות.

חשוב לציין כי הנחשים נחשבים לחיות מוגנות בישראל, לכן אין לפגוע בהם או לנסות ללכוד אותם עצמאית. במרבית המקרים - בהנחה ולא ירגיש סכנה מיידית, הנחש יעדיף לברוח ולא להכיש. נהוג לחשוב כי נחש שתוקף אדם עושה זאת כאקט של הגנה עצמית. לא תמיד נכון הדבר לגבי חיות המחמד.

בישראל מדווחות כ-300 הכשות נחשים בשנה, רוב ההכשות (90%) מיוחסות לצפעים. בקרב ילדים עד גיל חמש, הסיכון להתפתחות הרעלה קשה גבוה יותר מאשר במבוגרים. בארס הצפע הארצישראלי ישנם מספר חלבונים בעלי פעילות ביולוגית הגורמת להרס דפנות כלי הדם, דימומים מקומיים והפרעות בקרישת הדם. 

הנחשים מגיעים בד"כ לאזורים מאוכלסים ע"מ למצוא אוכל (ניזונים בעיקר ממכרסמים כמו עכברים). הנחשים יעדיפו יסתתרו בערימת גרוטאות, עשביה גבוה, פסולת, מתחת למבנים וכיוצב'. על מנת להימנע ממפגש עמם, מוצע להקדים תרופה ולבצע גיזום הצמחייה, פינוי פסולת, הדברה של מכרסמים כבר כעת.

בנוסף, נחשים זקוקים למים ולכן חשוב לטפל בכל מקור מים עומדים כדוגמת ברזים מטפטפים, מקור מים עומדים ונזילות. בנוסף, חתולים מהוווים אמצעי יעיל ומוכח להתמודדות עם נחשים, אולם מוצע שלא לשחרר את החתול מתחומי הבית.

בכל מפגש עם נחש מומלץ להימנע ממגע ולהתרחק בזהירות. ברוב המוחלט של המקרים הנחש לא ירדוף ולא ינסה להכיש ממרחק של 1/2-1 מטר. ככלל, מומלץ שלא להתקרב או להתעסק עם הנחש אלא לשמור על קשר עין עד להגעת לוכד מקצועי ומורשה.

יש להתייחס לכל הכשת נחש כאל הכשת נחש ארסי.

במקרה של הכשה יש לשמור על האדם שהוכש במנוחה, למנוע אכילה ושתייה, לקבע את אזור הנשיכה ולפנות לבית החולים לקבלת טיפול רפואי בהקדם. אין לנסות ולטפל בחוסם עורקים, לצרוב את האזור, למצוץ את הארס ו/או כל טיפול המקובל ברפואה עממית. במפגש עם נחש בבית ובחצר ניתן לפנות ללוכד נחשים להרחקת הנחש, ובאזור ציבורי יש לדווח למוקד 106.

מד"א ארכיון

שוחחנו עם שמעון גוילי, לוכד נחשים מוסמך וותיק. שמעון הוא הבעלים של "בית החיות בכפר הנגיד", חוות זוחלים, פועל בעיקר בגדרה והאזור.

שמעון, אילו סוגי נחשים נוכל למצוא באזור גדרה?

"רוב הנחשים אינם ארסיים. הנחש הארסי הנפוץ באזור הוא צפע ארצישראלי - החי בנוחות בסביבה אורבנית הרוויה בפסולת, לכלוך ואוכל. מבחינה כמותית, רוב הנחשים באזורנו, כדוגמת זעמנים למיניהם (זעמן שחור, מטבעות, זיתני וכיוצב') אינם ארסיים".

תוכל לתת לנו "כללי אצבע" כיצד לזהות צפע?

"ניתן לזהות צפע ע"י העובי (הצפעים עבים ביחס לאורך), לפי פס עקלתון ("זיג-זג") על גבו, צורת "וי" על הראש". שמעון הוסיף כי: "בכל מקרה, לא מומלץ לקטלג עצמאית ו/או לנסות ללכוד ויש ליצור קשר בהקדם עם לוכד נחשים מוסמך, תוך שמירה על קשר עין עם הנחש".

לסיכום: מודעות ומניעה יעזרו מאד להקטין אתהסיכון להכשות נחשים בסביבה הקרובה שלנו. נחש מתקיף רק כאשר הוא מרגיש מאוים, ולכן אם אתם רואים נחש בסביבתכם התרחקו בזהירות מהאזור. אל תנסו לתפוס אותו!

מצורפת לנוחותכם רשימת לוכדי נחשים בהיתר, מתוך אתר הרט"ג (רשות הטבע והגנים):

https://www.parks.org.il/article/snake/ 

 

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה