מתחם היקב ושדה התורמוסים: נדחתה התנגדות המועצה גדרה בנוגע לאתר ההיסטורי

$(function(){setImageBanner('8eae93dd-b8e3-430a-9bc8-0a97249de0d5','/dyncontent/2024/3/21/79c4fc7d-daf2-4d30-9381-e64313eaf03f.gif',17653,'די אוון אייטם כתבה ',525,78,false,50379,'Image','');})

ועדת המשנה לעררים של המועצה הארצית לתכנון ובניה הודיעה לאחרונה על דחיית התנגדות המועצה המקומית גדרה, תושבי השכונה והמועצה לשימור אתרי מורשת וקבעה כי הפרויקט לבניית בנייני מגורים של 19 יחידות דיור במתחם היקב ההיסטורי - יימשכו כרגיל.

מתחם היקב הינו מבנה היסטורי שהוקם בשנת 1893, שימש את הבילויים והוכר על ידי המועצה לשימור אתרים כמבנה בעל חשיבות היסטורית, שההמלצה לגביו הייתה לשמרו בשימור מחמיר.

המבנה הינו בשטח של כ־4.7 דונם בין הרחובות הורביץ מצפון, בן גפן ממזרח ופוקס ממערב.

במרוצת השנים המקום נותר מוזנח היות והמועצה טענה כי המקום בבעלות פרטית ולבעלים לא היה תמריץ כלכלי להשקיע במקום, אך שדה התורמוסים הסגול שננטע בשטחו, שמר על קסמו של המקום.

אניטה שוורדון טרגר

בחלוף הזמן, גדל מספר היורשים עד לשלב שבו היו למקום עד כ- 40 בעלים. במצב דברים זה, היה קושי לקדם במקום תוכניות בנייה או למכור את הנכס ההיסטורי - לכן נדרש פירוק השותפות במבנה.

לצורך פירוק השיתוף קודם הליך המכירה במסגרת של כינוס נכסים. כמה מהבעלים התנגדו למכירה, הנושא הגיע לפתחו של בית המשפט, וזה אישר את הליך המכירה בהליך של כינוס נכסים.

לבסוף, נמכר המבנה לעשרה משקיעים בעלות כוללת של עשרה מיליון שקלים. על מנת ליצור תמריץ כלכלי ליזמים, הוחלט להופכו למתחם מסחרי, שיכלול חנויות ובתי קפה.

היזמים ביקשו בתחילה לבנות בסמוך 36 יחידות דיור ונתקלו בהתנגדות מצד התושבים והמועצה המקומית ולבסוף התכנית צומצמה ל- 19 יחידות דיור.

הוועדה המקומית גדרה, בשיתוף המועצה לשימור אתרי מורשת, התנגדו לקידום  התוכנית במתווה זה וטענו כי תכנית אינה מתייחסת, בין היתר, לגן הביל"ויים ומבנה מכבי.

בנוסף טענו, כי אופי הבנייה הצפופה יאפיל על מתחם ההיסטורי, שעה שמדובר בתוספת משמעותית של בנייה ובכך מבנה היקב הוותיק יוסתר על ידי הבניינים.

גם תושבי המושבה התנגדו. אניטה שוודרון טרגר, תושבת גדרה ותיקה ומורת דרך, מובילות המאבק. יחד עם עינב לוצאטו וחבר המועצה עו"ד סהר פינטו, פעלו נרחצות לשמירת הצביון של מתחם היקב ושדה התורמוסים, בפרט בנייה נמוכה.

אניטה שוורדון טרגר

אניטה: "לחמנו כי המקום היה המרכז המסחרי ובעצם מרכז החיים של הבילויים. יקב, תחנת קמח, באר, המקווה הראשון.. ארבע קומות פשוט לא מתאים שם, היות והבתים סביב הם דו-קומתיים. אפילו המועצה לשימור אתרים קבעה שהצעת היזם לשימור בין רבי הקומות שם אינה מכבדת את המקום על זה אמר יגאל אלון 'עם שאינו זוכר את עברו, ההווה שלו דל ועתידו לוט בערפל'. חשבנו שיתאים לעשות במקום שביל הבילויים,- שיתחיל מבור הבילויים, דרך רחוב הבילויים. עצוב לי מאוד שהמקום נותר מוזנח שנים ועצובה לי בפרט החלטת הועדה הארצית שדחתה את ההתנגדות".

לדאבונם של התושבים, המועצה הארצית לתכנון ובניה דחתה את הטענות תוך שהיא נותנת תוקף לבניית שלושת בנייני המגורים במתחם.

בימים האחרונים הודיעה ועדת המשנה לעררים של המועצה הארצית לתכנון ובניה על דחיית הערר שהגישה הוועדה המקומית גדרה, כנגד החלטתה של הוועדה המחוזית מרכז לאשר את התוכנית, ובכך הלכה למעשה נתנה תוקף ואישור סופי להמשך הבנייה. 

לשון ההחלטה: "לאחר ששמענו את הצדדים, אנו סבורים כי החלטת הוועדה המחוזית נותנת מענה מיטבי לתכלית השימור ומייצרת חשיפה של מירב המתחם באופן המתכתב עם אזור התעשייה ההיסטורי בגדרה של שנת 1890, ועם חשיבותה ההיסטורית-תרבותית כמתחם המשקף את העבר של המושבה".

לאור החלטת ועדת המשנה, ייבנו שלושה בנייני מגורים עם 19 יחידות דיור, כאשר מבנה היקב ההיסטורי, החצר הדרומית, מתקני הגת ומקווה הטהרה - יישמרו.

רענן שרמן

רענן שרמן

שינוי צביון המושבה:

החלטת הועדה בעניין מתחם היקב, מצטרפת לתכנית לבניית שכונת "בן גוריון פינת הרצל" ע"י היזם קלוד נחמיאס. אישור התכנית, כמו גם הדרך שבה אושרה, העלו תמיהות וספקות רבות בקרב חלק מחברי המועצה ובפרט אצל התושבים הנזעמים.

להזכיר, בכניסה לגדרה (בסמוך לבית הקברות), אושרה זה מכבר על ידי המועצה תכנית לבניית שכונה חדשה, במסגרתה ייבנו 210 יחידות דיור בבניינים גבוהים של 9 קומות.

לצורך כך ובשל שינוי הצביון המושבה - מבניינים נמוכים לבניינים גבוהים של 9 קומות, עלה צורך בשינוי תכנית המתאר.

תכנית המתאר כידוע שונתה, זאת במהלך כהונתו של ראש המועצה המכהן כיום ובליווי מחאות נרחבות של תושבי גדרה שהתנגדו בתוף, יצאו להפגין וחתמו על עצומות כנגד ציפוף השכונה והיעדר תשתיות ראויות.

המתנגד העיקרי דאז היה יו"ר האופוזיציה, עו"ד סהר פינטו שכתב פוסט נוקב בחשבונו האישי ובו האשים את חברי המועצה הן בצורה ובדרך שבה הועברה ההחלטה ובפרט שינוי צביון המועצה.

"חברי המועצה של גמליאל נדהמו גם הם מהתכנית והצפיפות והחלו לשאול שאלות, אולם אז הפסיק גמליאל את הישיבה, הוציא אותם החוצה, ואחרי חצי שעה חזרו ואישרו את הבקשה להמליץ למחוזית על הפקדת התכנית".

מערכת גדרה נט תמשיך לעקוב אחר ההתפחויות בנושא. כולנו תקווה כי מורשתם של הבילויים וצביונה של המושבה האהובה, יישמרו ככל וניתן.

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה