תאגיד המים בגדרה ת.מ.ר עומד בפני סגירה?

$(function(){ScheduleRotate([[function() {setImageBanner('0954334c-adad-416f-b5f7-b1b9bcdc76c3','/dyncontent/2024/8/7/5067193b-26d8-471b-8cdb-027b2ddffd67.gif',17653,'די אוון אייטם כתבה ',525,78,true,50379,'Image','');},15],[function() {setImageBanner('0954334c-adad-416f-b5f7-b1b9bcdc76c3','/dyncontent/2024/9/5/b04035a5-d3d1-4f4d-bfd3-4abf634be667.jfif',18363,'קיבוץ השלשה אייטם כתבה ',525,78,true,50379,'Image','');},15]]);})

שר האנרגיה אלי כהן הורה לחברי הצוות שהקים לבחון אפשרות של החזרת ניהול משק המים לידי הרשויות המקומיות. כידוע, תאגיד המים זכה בשנים האחרונות לקיתונות של ביקורת מצד התושבים -הן לעניין התעריף והן לעניין השירות (או היעדרו). ראש המועצה סהר פינטו פרסם הודעה ובה תמך בסגירת התאגיד: "תאגידי המים הם פרויקט שנכשל. המעבר לתאגיד הביא להתקיירות מחיר המים, להקמת מנגנון מנופח ומיותר, ושירות מנותק מהתושב וצרכי היישוב".

עקב חוסר חוסר שביעות רצון מכך שתאגידי מים החליפו את הרשויות המקומיות במתן שירותי מים וביוב לפני שנים, הוחלט במשרד האנרגיה להקים צוות שיבחן את החזרת הפעלת משק המים והביוב מחדש באמצעות הרשויות המקומיות.

העברת הפעלת משק המים מהרשויות שלא גבו מע"מ על מחירי המים לתאגידי המים שגובים מע"מ ייקרה את המים מיידית בשיעור המע"מ, כאשר כעת שיעורו 17% - אולם בקרוב הוא יועלה לפחות ל-18%.

במשך השנים בהם פעל תאגיד המים ת.מ.ר במושבה, מאז שהוקמו תאגידי המים ברשויות - על אף התנגדות נחרצת מצד אזרחי מדינת ישראל, תושבים רבים ברחבי הארץ ובמושבה בפרט, הלינו בדבר חשבונות גבוהים בשיעור ניכר מזה שהיו משלמים טרם הקמת התאגיד.

בנוסף, הועלו תלונות רבות בדבר שירות ירוד והיעדר מענה מצד התאגיד. כך לדוגמא, בפוסט שהועלה לקבוצת התושבים עוד בשנת 2020 ע"י סיגל:

"תאגיד מים תמר...מאז שהם נכנסו לגדרה הם חושבים שהם קרטל.נקלעת לנזילה והם חוגגים עליך, למרות שאתה עם חשבונית. פעם היו תושבים שהתאחדו נגדם, אני בפנים... צריך לעשות לזה סוף. אני בעד לעשות שעורי בית ולבדוק בערים שונות איך מתנהל שם, עלויות ותשתיות שתואמות לגדרה. אחרי שהיו לנו מספיק נתונים, יהיה אפשרי לתאם פגישה מסודרת מול ראש המועצה. כשהיו נתונים יהיה יותר קל לבחון אפשרות חלופה. רובנו הגדול הגיעו מערים שונות, אפשר להתחיל משם. מוכנה שהבית שלי יהיה המפגשים לשינוי. אבל תבואו עם נתונים מהשטח".

תאגידי המים ייסגרו? שימוש לפי ס' 27א' לחוק

מאז שנת 2020 ועד הנה לא נעשה כל דבר בעניין ותאגיד המים המשיך לפעול במושבה, חרף התלונות הרבות מצד התושבים שהרגישו זאת בכיס. אולם כעת, נראה כי המועצה המקומית נערכת לפעול בעניין, כך עולה מהודעה שפרסם ראש המועצה, סהר פינטו:

"לסגור את תאגידי המים! תאגידי המים הם פרויקט שנכשל. המעבר לתאגיד הביא להתקיירות מחיר המים, להקמת מנגנון מנופח ומיותר, ושירות מנותק מהתושב וצרכי היישוב. משרד האנרגיה והתשתיות יצא בקול קורא לציבור ולרשויות להשמיע את עמדתן בנושא. הגשנו את עמדתנו הברורה והנחרצת: יש לסגור את תאגיד המים ולהחזיר את ניהול משק המים לניהול הרשות המקומית! סגירת תאגיד המים תביא לחסכון כספי, הוזלת מחיר המים, ומתן שירות טוב יותר ומחובר לתושבים. כולי תקווה כי גם יתר הרשויות יצטרפו לעמדתנו הברורה, וכי משרד האנרגיה והתשתיות יקדם במהרה את סגירת התאגידים. מוזמנות ומוזמנים לכתוב בתגובות את עמדתכם המנומקת - האם אתם מסכימים איתנו שצריך לסגור את התאגיד או לדעתכם יש להשאיר את המצב כפי שהוא כיום?".

התגובות להודעה שפרסם פינטו היו חד משמעיות ותמכו בסגירת תאגיד המים והשבת ניהול נושא המים לרשות המקומית:

"לסגור וכמה שיותר מהר, הדבר הראשוני והבולט שירד מאיתנו זה המע"מ עבור המים שאנו שותים! הגיע הזמן להוריד את כל המגנונים המשומנים והמיותרים שגוזלים מאיתנו הרבה כסף!!! בהצלחה".

"חובה לסגור ובהקדם האפשרי! מנגנון מיותר בהחלט שלא רק שלא הביא לשום התייעלות, אלא גם הביא לבזבוז כספים והתייקרות משמעותית (כדי לממן את כל המנגנון הזה)".

"שירות גרוע. מייקר את תעריפי המים ואחלה שיטה לחלק ג'ובים".

יחד עם זאת ולמרות הבטחות שר האנרגיה לפני כשלושה שבועות להוזיל את התעריפים ולפעול לסגירת תאגידי המים, תעריף המים צפוי להתייקר בחודש יולי הקרוב בשיעור של 1.6%, עליית המחיר השנייה מתחילת 2024, לאחר התייקרות של כ-1% בינואר.

לטענת רשות המים, למרות ההתייקרות, התעריף בישראל הוא מהנמוכים בעולם וכי גורמים בחברת מקורות ביקשו להעלות את התעריף בשיעור גבוהה בהרבה, 8%, זאת בשל התייקרות התשומות הכלליות במשק. כך  שנראה כי העלייה שהושגה כעת הינה סוג של פשרה.

נמשיך לעדכן.

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה