איך עובד מדד המחירים לצרכן?

$(function(){setImageBanner('f06d373f-7525-4216-8ccc-d7fb064c76a7','/dyncontent/2024/3/21/79c4fc7d-daf2-4d30-9381-e64313eaf03f.gif',17653,'די אוון אייטם כתבה ',525,78,false,50440,'Image','');})

מדד המחירים עוקב אחר מחירם של מוצרים שונים, על מנת לעדכן את הצרכנים, הגופים הפיננסיים והבנק המרכזי לגבי מצב האינפלציה במשק.

depositphotos

מלבד זאת, המדד משפיע על הלוואה ופיקדון, אם הם צמודים אליו.

מהו מדד המחירים לצרכן?

המדד לוקח בחשבון את קטגוריות המוצרים הבאות (סה"כ כ-1,300 פריטים שונים):

  • מוצרי מזון
  • ירקות ופירות (בנפרד ממזון)
  • שוק הדיור, כולל אחזקת דירות וריהוט
  • בגדים ונעליים
  • מוצרי בריאות
  • חינוך
  • תרבות
  • בידור
  • תחבורה
  • תקשורת
  • שונות

כל קטגוריה מקבלת משקל מסוים במדד, כך שלא כל מוצר משפיע עליו באותה המידה. למשל, שינוי במחירי הירקות מזיז את המדד באחוז מסוים, בעוד אותה תזוזה במחירי הבגדים גורמת למדד להשתנות באחוז מסוים אחר.

כאשר לאורך תקופת מסוימת המדד מציג עלייה במחירים, זוהי אינפלציה.

מי מפרסם את המדד?

הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (הלמ"ס) מנהלת את המדד, והיא קובעת אותו בהתאם לשורה של סקרים שעורכים נציגיה. בסך הכול, המדגם כולל נתונים מ-3,500 בתי עסק וצרכים בכמאה ישובים בארץ.

הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה מפרסמת את עדכון המדד בכל חודש, וכל הציבור יכול לגשת בקלות לכלל הפרטים שכלולים בו. המדד מתפרסם ב-15 לחודש בשעה 18:00, כל עוד התאריך הזה נופל ביום חול. אם ה-15 הוא ערב שבת או חג, מקדימים את הפרסום לשעה 14:00. אם זהו כלל לא יום עסקים (שבת או חג), הלשכה מקדימה את הפרסום ליום שלפניו (14 לחודש).

איך בוחרים מה כולל המדד?

מטרת העל של המדד, היא שיקוף אמיתי ומדויק של מצב יוקר המחייה בישראל. כלומר, ההחלטה לגבי המוצרים שנכללים ולא נכללים במדד, משפיעה באופן ישיר על התוצאות וצריכה להיעשות בצורה חכמה וקפדנית.

על הלשכה לבחור את המוצרים, אשר נחשבים מוצרי צריכה ממוצעים ומצליחים לשקף ביחד את התמונה הגדולה. מלבד 1,300 המוצרים שנמצאים שם כרגע, כמובן שיש עוד מוצרים והוצאות יחסית נפוצים.

למה הם לא במדד? מכיוון שהם לא נחשבים מוצרי צריכה. למשל, רבים משקיעים בשוק ההון, אך לפי השקפת הלשכה הוצאות אלה לא מצביעות על יוקר המחייה.

כמה מילים על האופן שבו מוצגים השינויים במחירים: כל מוצר מקבל ערך בסיס שרירותי. הערך הוא 100, אבל זה לא משנה, אלא בסך הכול נועד להדגים האם המחיר עלה או ירד. כלומר, אם מדד המחירים של קטגוריה מסוימת עולה ל-101, זה אומר שמחירי המוצרים עלו ב-1%.

מהי הצמדה למדד?

כאשר מצמידים הלוואה או פיקדון למדד המחירים לצרכן, הריבית על המוצרים משתנה בהתאם לשינויים במדד. זה נועד לשקף לאורך חיי המוצר את שוויו האמיתי של הכסף.

הערה לסיום: בנק ישראל רוצה להילחם באינפלציה, ולכן עוקב אחר מדד המחירים ונוקט בצעדים כאשר הוא עולה יותר מדי. בין השאר, כדי להוריד את המחירים הבנק יכול להעלות את הריבית במשק.

"אי עמידה בפירעון ההלוואה עלולה לגרור חיוב בריבית פיגורים והליכי הוצאה לפועל."

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה